Skip to main content

”Folkbildning är ett livslångt lärande”

Uppdaterad:

Under en lördag i oktober anordnade Studieförbundet Bilda i samarbete med Suryoyo ortodoxa scoutförbundet (SOSF) en stor aktivitetsdag kallad Kermes i Södertälje, inom ramen för projektet ”Var beredd, inte rädd!”. Projektet, som drivs av Bilda och finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), syftar till att stärka krisberedskap bland unga. Gabriel Shamoun är scoutledare och höll i stationen om hur man hanterar blödning under dagen.

Aktiviteterna ägde rum i Täljehallen, där över 450 barn och unga ledare deltog. Deltagarna besökte 30 stationer för att samla Pokémons genom att slutföra uppdrag och utmaningar med teman som krishantering, beredskap, första hjälpen, folkbildning, scouting och samarbete.

Barn övar första hjälpen på mattor inomhus, övervakade av vuxna; ett barn ligger ner medan andra observerar eller hjälper till.
Gabriel Shamoun (till vänster) instruerade under dagen i hur man stoppar blödningar. Foto: SOSF media gruppen

Stärker krisberedskapen för unga

Gabriel Shamoun, ledare och läkarstudent, tillhörde SOSF:s HLR-grupp (Hjärt- och lungräddning) och stod vid stationen som lär ut hur man hanterar blödningar. I HLR-gruppen ingick flera ledare från olika SOSF:s scoutkårer och de hade totalt fem stationer. Ledarna hade själva gått en förberedande instruktörs utbildning från Röda Korset. HLR-gruppen anordnade även över stationerna stabilt sidoläge och hur man hanterar någon som är medvetslös.

Det hela går ut på att stärka krisberedskap för unga

Vid blödning berättar Gabriel är det viktigt att tänka på sin egen säkerhet, att trycka på blödningsstället och kontakta 112. De hade bandage att öva med men enligt konceptet kan man ta vad som helst. Och det är ju inte alltid en blödning sker där man har alla förnödenheter i närheten.

Jag försökte förmedla att man kunde ta sin scouthalsduk, t-shirt eller strumpor och lägga tryck på blödningsstället, säger Gabriel.

Skapar verklighetstrogna scenarier för anknytning

Deltagarna fick även öva efter olika scenarier som de själva kunde känna igen sig i. Som att springa till sitt scoutmöte och kompisen ramlar och skadar sitt knä. Deltagarna fick öva och stationsledarna gick runt och tittade och gav återkoppling. Enligt konceptet samlade man sedan på sig små belöningar i form av Pokémons, max tre per station men med syfte att uppmuntra deltagarna att klara så många uppdrag som möjligt.

Gabriel försökte betona detta att skapa verklighetstrogna scenarier och lyfta vikten av att kunna hjälpa sina kamrater om olyckan skulle vara framme. Han upplevde också att intresset var högt bland både deltagarna och de ledarna som följde med barngrupperna runt.

Vuxna och barn i scoutuniformer samlas inomhus för en aktivitet. Vissa sitter vid bord, medan andra står och interagerar med varandra.
Projektet syftar till att stärka krisberedskap bland unga. Foto: SOSF media gruppen

Anpassar informationen till unga

En utmaning med dagen var att när de själva fick utbildningen var den anpassad för en äldre målgrupp, att ska man förstå helheten av varför man gör vissa steg inom första hjälpen kan frågorna bli väldigt komplexa. När de ska lära barnen får de lära sig att hantera den mest akuta situationen, därefter kommer vårdpersonal att ta över.

Jag fick frågan ”Varför ska vi lägga ner personen om den blöder?”. Då förklarade jag lite förenklat att det handlar om gravitationen och man blöder lite mindre då. Men det jag tar med mig är att man alltid får tänka kring och bedöma situationen utifrån personerna framför en. Så att de kan ta till sig informationen och budskapet på bästa sätt, säger Gabriel.

Man är aldrig färdiglärd

Folkbildning berättar Gabriel är som allmänbildning men ännu mer, eftersom det också behandlar så viktiga ämnen som till exempel krishantering.

Om alla kunde hantera eventuella krissituationer så skulle det innebära bättre förhållanden för människor i allmänhet

Gabriel berättar att han under sin pågående läkarutbildning får höra att läkaryrket är ett livslångt lärande.

Och det skulle jag säga om folkbildningen med. Man lär sig alltid något nytt och man kan alltid utveckla sina kunskaper om det så är allmänna kunskaper eller mer specifika, säger Gabriel.

En grupp människor i blåa skjortor står under en ballongbåge vid en dekorerad tillställning med stora bokstäver "SOSF" och Pokémon-karaktärer på en basketplan.
Scoutledare från SOSF samlades för att delta i projektet "Var beredd, inte rädd" om krisberedskap. Foto: SOSF media gruppen

Möt fler av våra cirkelledare

Vill du bli cirkelledare?

Som cirkelledare i Bilda får du ägna dig åt din passion samtidigt som du utvecklar din ledarskapsförmåga. Du får inspirera andra och träffa fler som delar din passion! Vi ger dig utbildning och stöd på hela din cirkelledarresa så att du kan hjälpa andra utvecklas.

Läs mer om Bildas cirkelledarresa

Har du frågor eller vill bli cirkelledare? Hör av dig!

Är du eller vill du bli cirkelledare? Hör av dig till någon av våra regionala kontaktpersoner. Välj den region som är närmast där du bor.

Bilda Nord

Norrbottens län, Västerbottens län samt delar av Västernorrlands län (Örnsköldsviks, Sollefteå, Kramfors och Härnösands kommun).

Bilda Mitt

Jämtlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län samt delar av Västernorrlands län (Sundsvall, Timrå och Ånge kommun).

Bilda Svealand

Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län och Södermanlands län.

Bilda Öst

Stockholms län, Uppsala län och Gotlands län.

Bilda Sydöst

Östergötlands län, Jönkö­pings län, Kronobergs län, Kalmar län och Blekinge län.

Mats Joelsson

Verksamhetsutvecklare Ledarutveckling, Verksamhetsutvecklare inom Bildning och kultur i frikyrkorna

Bilda Sydväst

Västra Götalands län, Hallands län och Skåne län.

Viola Angervall

Verksamhetsutvecklare folkbildning i frikyrkorna. Verksamhetsområde Halland och Göteborg med kranskommuner.