Skip to main content

Fördjupa dig i Equmeniakyrkans historia

Uppdaterad:

Varför är baptister inte politiskt korrekta? Varför gillar metodister struktur? Och hur kommer det sig att missionare har så svårt att bestämma sig?

Equmeniakyrkan bildades 2011 genom att tre samfund – Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan – tillsammans skapade ett nytt. I vilken historisk kontext skapades bildarsamfunden? Vilka händelser och personer präglade samfunden då? Och hur har historiens rottrådar format vilka vi är idag?

I studiematerialet Equmeniakyrkans historia får du lära dig mer om bildarsamfunden och tillsammans med andra reflektera över hur ni påverkats av den. Ni kommer röra er kring frågor om identitet och socialt arv. Men också om demokratins framväxt i Sverige och hur en personlig tro kan ta sig i uttryck i det samhälle man lever i.

Till er hjälp finns en podd, där journalisten och redaktören Lina Mattebo intervjuar personer med bakgrund inom de olika samfunden. Det finns också en samtalsguide med förslag på cirkelupplägg, diskussionsfrågor och fördjupningsmaterial, som ni i gruppen själva väljer hur ni vill använda. Cirkeln går att genomföra både med fysiska och digitala träffar.

Materialet passar för dig som är medlem i en Equmeniaförsamling och är nyfiken på ditt samfunds historia. Det kan också användas för konfirmationsgrupper eller andra grupper som är nyfikna på Equmeniakyrkan. Du behöver inte ha några tidigare kyrkohistoriska kunskaper.

Starta en studiecirkel

  1. Gå ihop minst tre personer. Kanske är ni medlemmar i samma församling, kanske kommer ni från olika församlingar?
  2. Hör av dig till den verksamhetsutvecklare på Bilda som din församling har kontakt med. Om du inte vet vem det är kan du höra av dig till den verksamhetsutvecklare som finns i din Bilda-region, se kontaktuppgifter nedan.
  3. Ladda hem samtalsguiden och kör igång!

Om podden

Podden består av fyra avsnitt, där en person med bakgrund inom Equmeniakyrkans bildarsamfund intervjuas av journalisten och redaktören Lina Mattebo. Personerna som intervjuas är:

  • Sune Fahlgren: pastor, universitetslektor vid EHS och författare till boken ”Vatten är tjockare än blod – en baptistisk kulturhistoria”
  • Solveig Högberg: pastor inom Metodistkyrkan, numera pensionerad. Tidigare distriktsföreståndare och biträdande rektor på Teologiska seminariet Överås.
  • Karin Ingridsdotter: pastor med bakgrund i Missionskyrkan, med stort samhällsengagemang, bland annat för jämställdhet och klimat
  • Lasse Svensson: kyrkoledare för Equmeniakyrkan sedan starten 2011

Vid lanseringen hölls en websänd historielunch med Lasse Svensson, kyrkoledare i Equmeniakyrkan, och Sofia Walan, regionchef i Bilda Öst där de samtalade om kyrkans historia och hur det påverkar oss idag. Se den i efterhand här.

Fördjupningsmaterial

Detta studiematerial ger en introduktion till samfundens historia och det finns såklart väldigt mycket mer att fördjupa sig inom. I samtalsguiden finns några tips på fördjupningsmaterial, du hittar fler i länken nedan.

Se fler tips på fördjupning

Hör av dig till någon av oss för att starta en studiecirkel!

Bilda Nord

Norrbottens län, Västerbottens län samt delar av Västernorrlands län (Örnsköldsviks, Sollefteå, Kramfors och Härnösands kommun).

Bilda Mitt

Jämtlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län samt delar av Västernorrlands län (Sundsvall, Timrå och Ånge kommun).

Bilda Öst

Stockholms län, Uppsala län och Gotlands län.

Bilda Svealand

Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län och Södermanlands län.

Bilda Sydöst

Östergötlands län, Jönkö­pings län, Kronobergs län, Kalmar län och Blekinge län.

Bilda Sydväst

Västra Götalands län, Hallands län och Skåne län.

Fler material och metoder

Kyrkan och #metoo
  • Material och metoder

Kyrkan och #metoo

Ett studiematerial som dels vill lyfta vad #metoo-rörelsen står för och vilka frågor som fortfarande är aktuella men även belysa hur vi kan arbeta med dessa ...

Kyrkan och skapelsen
  • Material och metoder

Kyrkan och skapelsen

Vad betyder det att vara skapad till Guds avbild? Hur känns det att vara människa i ett samhälle som pratar om flygskam, köttskam och barnskam men inget om nåd?