Tydlig och nyttig feedback
En annan kör som deltog var gospelkören On Track som firar 10 år i början av 2023. De sjunger mest contemporary gospel och lite pop. De är i vanliga fall runt 20 st, under Mosaikfestivalen närvarade drygt hälften. Detta var därför ett bra tillfälle att få feedback på uppträdandet de planerar inför sitt jubileum.
– Vi hade det kul och det var ju väldigt fascinerande att Peder och Katarina var så tydliga och duktiga med sin feedback. De lyssnade en gång på låten och så hade de bra respons direkt, berättar Susann Sparr.
Även kören Anima var nöjda med Katarina och Peders insats.
– Det var ett jättepositivt möte, att få egen feedback och nycklar till hur man kan jobba vidare och göra det ihop med två andra körer som kommer från andra sammanhang var givande, säger Maria Ydreborg, körledare i Anima.
Kören väljer låt att jobba med
Varje kör bestämde själva vilka sånger de ville sjunga och få vägledning kring under masterclassen. Det kunde vara en sång som kören ville utveckla på något sätt, eller en svår del av en sång som kören fastnat i.
– Vi fick tips om hur man kan ge uttryck för vissa delar av låten vi valt. På vilket sätt den kan sjungas. Alla i kören spetsade öronen och försökte göra så som de sa och jag tänkte att det var verkligen – wow det här gör skillnad. En aha-upplevelse som ger motivation att jobba vidare, säger Susann Sparr, körledare för On Track Gospel.
Vad är det du framför allt tar med dig från masterclassen?
– Vissa bitar som vi ska jobba mer med och utveckla. Vissa specifika sångtekniska detaljer i arbetet framöver och det kulturella mötet med de andra körerna. Det var ju vi och gospelkören och en kör till från ett helt annat ortodoxt sammanhang som sjöng inför varandra. Det enda att anmärka är att vi hade velat haft mer tid att lära känna de andra körerna, säger Maria Ydreborg.
– För mig och för många andra var det en stark känslomässig upplevelse att höra musik vi inte hört innan, sjungen på ett sätt vi inte är vana vid, så som vi fick göra i workshopen. Som när den ortodoxa kören sjöng Fader vår, med starka röster, unisont och utan instrument, det var närmast en övermäktig upplevelse, säger Susann Sparr.
Fotograf: Henrik Ydreborg