— Man kan säga att vi har utbildat dem i att klara sig själva som artister i Sverige idag. Genom samarbetet med Stim kan vi som studieförbund finnas med hela vägen från första ackordet till mötet med musikbranschen, säger Alexandra Wanngård, projektledare och verksamhetsutvecklare på Bilda.
Tre band ingick programmet som var skräddarsytt efter deras egna behov.
– Summan av alla delarna i det här programmet har avmystifierat hur det fungerar bakom kulisserna. Nu vet vi hur det fungerar men att det inte finns någon garanti för hur man gör för att lyckas, säger Oskar Brodin, musiker i Cajsa Frangqvists band.
Vid fyra tillfällen möttes banden och tog del av olika gästföreläsningar. Däremellan jobbade de med löpande handledning av programmets mentor Niklas Rune, som har lång erfarenhet av musikbranschen.
– Efter första träffen var det liksom jobbigt att stå still för att vi hade fått helt ny energi. Vi är väldigt taggade i van-liga fall och så en massa inspiration på det. Vi visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen men vi körde på hela kvällen och jobbade vidare, säger Albin Eidhagen i bandet Moose Island/Different Phases.
Något som är viktigt att behärska för att lyckas som artist är marknadsföring och sociala medier. Några av föreläsningarna hade därför det som fokus.– Det har varit väldigt lärorikt och intressant att höra hur man på ett mer konkret sätt ska tänka när man marknadsför sin produkt, säger Oliver Fallman i bandet Calm Rites.
Men trots allt fokus på branschen, marknadsföring och att lyckas gäller det att inte tappa bort vad det egentligen handlar om.
– Det vi tagit till oss är att det, trots att det är väldigt mycket businesstänk och mycket jobb med bandet som ett företag, alltid är musiken som är viktig i grunden. Det har vi fått med oss hela tiden, vilket har varit nyttigt för oss tror jag, säger John Jönsson i bandet Calm Rites.