Skip to main content

Logotyp

Uppdaterad:

Bildas logotyp är specialritad och anpassad för att fungera i alla storlekar och kanaler. Logotypen är vår kvalitetsstämpel och signatur.

  • Placering och frizon: Logotypen får placeras fritt, men ska alltid omges med en frizon motsvarande B:et i ordbilden. Inom frizonen får inget annat placeras.
  • Kontrast: Se till att kontrasten mot bakgrunden är tillräcklig för att logotypen ska framträda tydligt.
  • Storlek: Logotypen ska vara minst 5 mm hög.
  • Justering: Du får inte snurra, dela upp, förvränga eller på annat vis förändra någon del av logotypen.
  • Hela logotypen: Använd alltid hela logotypen, både ordbilden och symbolen. Symbolen används endast för sig själv som avatar i Bildas egna sociala mediekanaler.

I samverkan med Bilda

Synliggöra samverkan

Om er organisation samverkar med Bilda är det viktigt att det synliggörs. Ett sätt är att lägga in någon av nedanstående texter i era tryckta programblad, sociala medier eller hemsida. Du kan också lägga in någon av samverkansannonserna nedan.

  • Kultur- och studieverksamhet sker i samarbete med Studieförbundet Bilda.
  • Verksamheten sker i samarbete med Studieförbundet Bilda.
  • Organiseras i samarbete med Studieförbundet Bilda.

I vissa fall, till exempel om det är många samverkansparter kan det vara bättre att använda Bildas logotyp. Den finns att ladda ner här ovanför. Använd den svartröda loggan i första hand och den svarta eller vita i andra hand. Det är viktigt att du följer instruktionerna för hur den får användas. Exempelvis att det finns tillräckligt mycket frizon runt loggan i förhållande till andra loggor eller grafik.

När Bilda formger

Om Bilda tar fram en trycksak eller material används Bildas grafiska profil. Det innebär att Bilda ansvarar för hela processen och exempelvis har rätt välja vilken eventuell bild som ska användas. Bilda tar inte fram specialloggor eller nya grafiska profiler för samverkansprojekt.

För att underlätta formgivningsarbetet för arrangemang behöver vi följande information:

  • Titel
  • Tid, plats, pris och liknande praktisk information.
  • Text, så kortfattad som möjligt.
  • Eventuella logotyper, helst i vektoriserat format (ai, PDF eller eps).
  • Eventuellt förslag till bild i högupplöst format, fotografens namn och användningsrättigheter.